اخبار اقتصادی

تاثیر مالیات ۶۰ درصدی بر معاملات مسکن در روند صعودی شاخص بورس سال ۱۴۰۲

به گزارش دیلی اکسچنج؛ گفته می‌شود قرار است معاملات مکرر مسکن از سال اول تا پنجم به صورت پلکانی از ۶۰ تا پنج درصد مشمول مالیات شود؛ بر همین اساس انتظار می‎‌رود مسیر سرمایه‌گذاری در بازارها تغییر کند و نقدینگی سرگردان از سوی بازار مسکن به سمت بازار سرمایه روانه شود.

هفته گذشته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تصویب لایحه‌ای برای مالیات ۶۰ درصدی مسکن خبر داد. بر اساس این لایحه اگر فردی ملکی را خریداری کند و در کمتر از یک سال آن را بفروشد، این معالمه مشمول ۶۰ درصد مالیات خواهد شد.

این مالیات قرار است از سود خرید و فروش مسکن دریافت شود و میزان آن نیز بسته به سال خرید و فروش متفاوت است. اگر فردی سال اول بخواهد مسکن را بفروشد مشمول مالیات ۶۰ درصدی می‌شود و سال دوم ۴۰ درصد، سال سوم ۲۰ درصد، سال چهارم ۱۰ درصد و سال پنجم ۵ درصد است.

ابن بدان معناست که اگر کسی بخواهد در میان‌مدت و کوتاه‌مدت (یعنی یک تا پنج سال) در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند، حداکثر ۶۰ و حداقل پنج درصد از مابه‌التفاوت سود خود را باید مالیات دهد.

مسکن همواره یک بازار سودده برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت بوده و اغلب سرمایه‌گذاران از این بازار سود پنج تا ۱۰۰ درصدی کسب می‌کردند؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده و سرمایه‌گذاران باید از پنج تا ۶۰ درصد از سود خود را مالیات دهند که با این حساب چیزی دست سرمایه‌گذاران کوتاه مدت را نمی‌گیرد.

این افزایش مالیات در کوتاه مدت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران کمتر به سراغ بازار مسکن بروند و به دنبال بازاری بدون مالیات و با سود بالا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *