اخبار اقتصادی

ریزش ۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس؛ علت سقوط غافلگیرکننده در بازار سرمایه چه بود؟

به گزارش دیلی اکسچنج؛ بازار سهام امروز روندی متفاوت از روزهای پیشین را دنبال کرد و با ریزش ۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس، عقبگرد ۳۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن و خروج بیش از چهار هزار میلیارد تومانی پول حقیقی، بازیگران این صحنه را غافلگیر کرد. اکنون معامله‌گران به دنبال پاسخی برای علت سقوط امروز بورس هستند.

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه درباره علت ریزش بورس گفت: از تایم پیش‌گشایش، نشانه‌های عرضه گسترده در بازار مشهود بود.

وی ادامه داد: برای افت شاخص باید چند نکته را مدنظر قرار داد. در هفته‌های گذشته شاهد رشد یکنواخت بین تمام سهام و گروه‌ها بودیم و این رشد نسبت به اقبال سهامداران شدت و ضعف داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نکته اساسی اینجاست، زمانی که بازار وارد فضای سوددهی می‌شود عده‌ای مبادرت به شناسایی سود می‌کنند که نتیجه آن اصلاح بازار است. امیر باقری تاکید کرد: تفاوت زیادی بین اصلاح و ریزش وجود دارد.

وی ادامه داد: در ریزش و اصلاح دو پارادایم p/e و فاندامنتال را مد نظر قرار می‌دهیم. p/e بازار وارد فاز حبابی شده و p/eها از فاز نرمال خود فاصله گرفته‌اند که این حالت در بازار وجود دار؛ یا اینکه فاندامنتال اقتصاد دستخوش تغییر شده است که در حال حاضر چنین روندی وجود ندارد و حتی چشم‌انداز میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیز برای آن متصور نیستیم. این بدان معناست که در حال حاضر بحث اصلاح مطرح است.

امیرباقری گفت: «بازار سرمایه به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند و این رشدهای اخیر جبران عقب‌ماندگی بازار نسبت به داده‌های تورمی و بازارهای موازی است.»

با توجه وضعیت بازار به نظر می‌رسد شاخص کل، یک روند اصلاحی کوتاه‌مدت را تجربه کند و پس از آن دوباره با روندی صعودی عقب‌ماندگی‌های دو سال اخیر خود را جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *