اخبار اقتصادی

ریزش قیمت خودرو و افت شاخص بورس؛ چه در بازارهای مالی می گذرد؟

به گزارش دیلی اکسچنج؛ فاز نزولی در بازار فلز زرد را معامله‌گران متعاقب ریزش قیمت خودرو و افت شاخص بورس در روزهای گذشته می‌دانند.

 بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس را عامل ریزش بازار می‌دانند. چرا که گفته می‌شود مجید عشقی رئیس این سازمان، در جلسه اخیر خود بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها را ملزم کرده است که تنها فروشنده باشند.

در صورتی که این گمانه صحیح باشد، این دستور مصداق بازار دستکاری در بازار سرمایه و دخالت مستقیم رگولاتور در معاملات، به جای نظارت بر آن است.

در همین حال برخی دیگر از فعالان بازار هم عنوان می‌کردند که مدیرعامل شرکت بورس تهران دو روز پیش به بازارگردان‌ها تاکید کرده است تا روزانه دو برابر تعهدات خودشان سهام عرضه کنند!

با گذر از این شایعات که امروز با تایید و تکذیب‌های فراوان روبرو بوده است، گمانه دیگری نیز مطرح می‌شود و آن اصلاح بازار است. به ویژه اینکه بازار سهام روند صعودی بی‌وقفه‌ای را طی می‌کرد و ناگزیر از اصلاحی عمیق بود.

بازار خودرو هم با بورس همراه شد. محمدرضا حامدی، یکی از کارشناسان صنعت خودرو، در مورد ریزش در این بازار نیز گفت: با توجه به خودروهای عرضه‌شده در مرحله دوم سامانه یکپارچه و غیبت خودروسازانی مانند ایران خودرو، قیمت خودرو از ابتدای روز گذشته روند افزایشی به خود گرفته است.

او افزود: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد. چراکه ایران خودرو تا سال ۱۴۰۳ محصولی عرضه نمی‌کند و سایر خودروسازان نیز عرضه گسترده‌ای برای تنظیم بازار نخواهند داشت.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: در طرف دیگر، بازار در رکود است و سطح معاملات به صفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *