اخبار اقتصادی

کاهش شکاف قیمتی خودرو بین بازار و کارخانه؛ برنده نهایی بازار خودرو چه کسانی هستند؟

به گزارش دیلی اکسچنج؛ این روزها شرکت در طرح عرضه دولتی خودرو در کشور توانسته به امن‌ترین شیوه سرمایه‌گذاری برای مردم تبدیل شود. اما علت این اتفاق چیست؟

فاصله قیمت خودرو بین بازار و کارخانه یکی از مهم‌ترین عواملی است که مردم را به خرید خودرو در درب کارخانه تشویق می‌کند. البته دولت در این سال‌ها تلاش کرد که با دخالت و سیاست‌های دستوری این مشکل را برطرف کند. اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود این سیاست‌های دستوری جوابگوی آشفته بازار خودرو باشد.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو در این سال‌ها باعث شد شکاف قیمتی خودرو بین بازار و کارخانه روز به روز عمیق‌تر از گذشته باشد و همچنین دولت را از هدف تک‌نرخی کردن خودرو دور کند. به عبارتی دیگر دخالت‌هایی که تا به امروز در حوزه صنعت و بازار خودرو صورت گرفت تنها موجب چندنرخی‌شدن خودرو و پرورش سیستم دلالی در بازار خودرو شد که به نظر می‌رسد دولت قصد کوتاه‌آمدن و کناره‌گیری در بحث صنعت و بازار خودرو را ندارد.

در این بین به نظر می‌رسد برنده نهایی رکود بازارهای ایران، در حال حاضر خودروسازانی هستند که اگر رقیب پر قدرتی داشتند احتمالاً باید کرکره کارخانه‌های خود را پایین می‌کشیدند. اما با توجه به شرایطی که ایجاد شده، مردم برای فرار از تورم و حفظ نسبی ارزش اندک سپرده خود چاره‌ای ندارند، جز اینکه در طرح‌های فروش خودروسازان که شرکت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *