اخبار اقتصادی

بازار های مالی قربانی عرضه دولتی خودرو شدند؛ مقصد بعدی برای سرمایه گذاران کدام بازار است؟

به گزارش دیلی اکسچنج؛ فعالان بازار رد روزهای گذشته بر این عقیده بودند که مردم برای ثبت‌نام در مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، اقدام به فروش خودروهای خود کردند تا بتوانند سرمایه لازم برای شرکت در این طرح فروش را داشته باشند.

خروج سرمایه برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تنها به بازار خودرو محدود نشد و بازارهای دیگر هم قربانی عرضه دولتی خودرو شدند.

بازار این روزهای طلا و سکه نیز شاهد کمبود گسترده تقاضا بود. مشاهدات نشان می‌دهد که بازار طلا و سکه وضعیت مشابه بازار ارز را دارد و افراد به دنبال خارج‌کردن سرمایه خود از این بازار هستند.

بورس نیر از هفته گذشته روزهای سیاهی را پشت سر می‌گذارد. گرچه کارشناسان بازار سرمایه این روند را طبیعی و ناشی از اصلاح مقطعی شاخص است، اما برگزاری طرح دوم سامانه یکپارچه را در تشکیل صف‌های فروش سهام و خروج سرمایه از بورس نمی‌توان نادیده گرفت.

مقصد بعدی برای سرمایه گذاران کدام بازار است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به سراغ دو بازار دیگری رفت که سرمایه‌گذاران زیادی در آن فعالیت می‌کنند. روند بورس طی هفته اخیر حاکی از خروج سرمایه و افت معاملات است. در نتیجه بازار سهام نیز بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری در این بازه زمانی نبوده است که سرمایه‌ها به سمت آن تمایل پیدا کنند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز نیاز به سرمایه کلان دارد و افراد نمی‌توانند با فروش دلار یا خودروی داخلی به راحتی به این بازار مراجعه کنند. در نتیجه احتمال ورود سرمایه به این بازار نیز بسیار پایین است.

تنها گزینه پیش روی مردم برای سرمایه‌گذاری ایمن در حال حاضر عرضه دولتی خودروست. خودروسازان در نوبت نخست طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه اقدام به عرضه گسترده محصولات‌شان کردند.

این عرضه تنها در نوبت نخست گسترده بود و در مرحله دوم خودروسازانی مانند ایران خودرو، بهمن موتور و سایر خودروسازان شرکت نکردند و پیش‌بینی می‌شود عرضه خودرو توسط خودروسازان حاضر گسترده نباشد. چراکه طبق وعده وزارت صمت، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مجموع تولید خودروسازان در سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌رسد.

در نتیجه عرضه گسترده خودروسازان تداوم ندارد و همین عرضه فعلی می‌تواند به عنوان مُسکن عمل کند که در بهترین حالت تا دو ماه آینده پاسخگوی بازار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *